Az emberiség számára a kezdetek óta kiemelten fontos volt a kommunikáció. Láthatjuk azt is, hogy rengeteget fejlődött kommunikációs technológiánk az utóbbi évezredekben. A kezdetleges írásjeleket továbbfejlesztettük, megjelent a nyomtatott sajtó, majd később elterjedtek a számítógépek és az internet. A barlangrajzok, festmények után megjelent a fényképezés, illetve a TV, előbb fekete-fehér majd színes képpel, manapság pedig képernyőink felbontása és mérete nő folyamatosan.
Ez a fejlődés a bizonyítéka annak, hogy mindannyian törekszünk gondolatainkat, élményeinket, vízióinkat a lehető legpontosabban megosztani társainkkal. Keressük és kutatjuk azokat az eszközöket amelyek lehetővé teszik ennek a beteljesítését, azonban eddig tökéletes megoldást nem találtunk. A keresés azonban véget érhet a virtuális valóságnak, a végső médiumnak a megjelenésével és elterjedésével. Egyfajta paradigmaváltás előtt állunk. Eddig csak külső szemlélők lehettünk. Akármilyen nagy felbontású, elkápráztató minőségű TV elé ült le az ember, mindig tudatában volt ennek és ezen a 3D technológia sem segített sokat. Minden próbálkozás ellenére tudjuk, hogy nappalinkban ülünk és csak egy kis ablakon át vethetünk pár pillantást az előttünk kibontakozó izgalmas világra.
A virtuális valóság azonban teljesen más élményt nyújt! A filmeket, játékokat nem csak végignézzük, végigkövetjük, hanem meg is éljük, szemlélő helyett résztvevővé válunk. Nem csak egy ablakon kukucskálunk be, hanem be is lépünk az ajtón! A játékos az őt körülvevő világot teljes egészében képes megélni. A virtuális világba csöppenő emberek a tapasztalatok alapján ösztönösen kitérnek a feléjük közeledő veszély irányából még akkor is, ha tudják, hogy ez csak egy szimuláció. Követik a falakat és nem lépik át az azok által lefektetett határokat, nem nyúlnak keresztül egy asztalon habár ezt technikailag nem lehetne megakadályozni.
A lehetőségek tárháza a VR elterjedésével végtelenné válik, minden csak a fejlesztőkön és a kreativitáson múlik. Már most fantasztikus, új világokba léphetünk be, találkozhatunk dinoszauruszokkal vagy a tenger mélyének élővilágával testközelből és részt vehetünk őrült, posztapokaliptikus lövöldözésekben, ha éppen meguntuk a hegymászást. Nincsenek korlátok, megkötések és lefektetett szabályok. Már magának a technológia lehetőségeinek a felfedezése is nagy kaland, rá kell jönnünk mi működik és mi nem. Rengeteg hasznos és szórakoztató felhasználása ismert a virtuális valóságnak már most is, azonban jelenleg ezeket még a régi paradigmából emelték át a fejlesztők. Elképzelni is nehéz, hogy milyen új lehetőségeket tartogat számunkra a VR.
Igaz, hogy hosszú út áll még előttünk, azonban egyvalami szinte biztos: a média és a szórakozás új fejezete nyílhat meg most!