VR Hungary

Egy új valóság kapujában

Virtuális valóság, a végső médium

2016. január 25. 00:28 - bluntelk

Az emberiség számára a kezdetek óta kiemelten fontos volt a kommunikáció. Láthatjuk azt is, hogy rengeteget fejlődött kommunikációs technológiánk az utóbbi évezredekben. A kezdetleges írásjeleket továbbfejlesztettük, megjelent a nyomtatott sajtó, majd később elterjedtek a számítógépek és az internet. A barlangrajzok, festmények után megjelent a fényképezés, illetve a TV, előbb fekete-fehér majd színes képpel, manapság pedig képernyőink felbontása és mérete nő folyamatosan.

Ez a fejlődés a bizonyítéka annak, hogy mindannyian törekszünk gondolatainkat, élményeinket, vízióinkat a lehető legpontosabban megosztani társainkkal. Keressük és kutatjuk azokat az eszközöket amelyek lehetővé teszik ennek a beteljesítését, azonban eddig tökéletes megoldást nem találtunk. A keresés azonban véget érhet a virtuális valóságnak, a végső médiumnak a megjelenésével és elterjedésével. Egyfajta paradigmaváltás előtt állunk. Eddig csak külső szemlélők lehettünk. Akármilyen nagy felbontású, elkápráztató minőségű TV elé ült le az ember, mindig tudatában volt ennek és ezen a 3D technológia sem segített sokat. Minden próbálkozás ellenére tudjuk, hogy nappalinkban ülünk és csak egy kis ablakon át vethetünk pár pillantást az előttünk kibontakozó izgalmas világra.

A virtuális valóság azonban teljesen más élményt nyújt! A filmeket, játékokat nem csak végignézzük, végigkövetjük, hanem meg is éljük, szemlélő helyett résztvevővé válunk. Nem csak egy ablakon kukucskálunk be, hanem be is lépünk az ajtón! A játékos az őt körülvevő világot teljes egészében képes megélni. A virtuális világba csöppenő emberek a tapasztalatok alapján ösztönösen kitérnek a feléjük közeledő veszély irányából még akkor is, ha tudják, hogy ez csak egy szimuláció. Követik a falakat és nem lépik át az azok által lefektetett határokat, nem nyúlnak keresztül egy asztalon habár ezt technikailag nem lehetne megakadályozni.

A lehetőségek tárháza a VR elterjedésével végtelenné válik, minden csak a fejlesztőkön és a kreativitáson múlik. Már most fantasztikus, új világokba léphetünk be, találkozhatunk dinoszauruszokkal vagy a tenger mélyének élővilágával testközelből és részt vehetünk őrült, posztapokaliptikus lövöldözésekben, ha éppen meguntuk a hegymászást. Nincsenek korlátok, megkötések és lefektetett szabályok. Már magának a technológia lehetőségeinek a felfedezése is nagy kaland, rá kell jönnünk mi működik és mi nem. Rengeteg hasznos és szórakoztató felhasználása ismert a virtuális valóságnak már most is, azonban jelenleg ezeket még a régi paradigmából emelték át a fejlesztők. Elképzelni is nehéz, hogy milyen új lehetőségeket tartogat számunkra a VR.

Igaz, hogy hosszú út áll még előttünk, azonban egyvalami szinte biztos: a média és a szórakozás új fejezete nyílhat meg most!

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vrhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr708302900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TetraB 2016.01.25. 18:25:40

Nagyon tolják ezt a VR-t, de a többség 10 percnél tovább nem nagyon tudja magán tartani. Még egy Oculus Rift is csalódás, hiába reklámozzák, hogy hány méteres képernyőnek/vászonnak felel meg. Bár biztos meg lehet szokni, de egy többórás játék session vagy film megnézése más, mint bemutatókon pár percre felvenni...

bluntelk 2016.01.25. 18:57:34

@TetraB: Eddig kevés embernek adatott meg egyáltalán, hogy 10-20 percnél hosszabb ideig kipróbálhassa az Oculus-t vagy a Vive-ot, így nem teljesen körvonalazódott még, hogy milyen lesz hosszabb ideig hordani őket. Pár fejlesztő osztott meg eddig csak erről véleményt redditen, ők max 3-4 órát használták folyamatosan. Volt akinek ez már kellemetlen volt és feltétlen le kellett pihennie utána, de olyan is volt akinek ez még nem jelentett problémát. Max. 2 órás használat tűnik a legkényelmesebbnek, de megint kiemelem, hogy ez csak egy kevés ember tapasztalatán alapszik. Számba kell vennünk persze azt is, hogy legtöbb esetben még nem a végleges, felhasználói verziókról van szó, habár jelentős változások már nem várhatóak hardware téren a megjelenésig.

FZ6R 2016.01.25. 19:18:43

Nekem még a 90-es évek végén volt VR sisakom mozgáskövetővel, és egy spec kontrollerem (spaceorb 360) amivel órákig játszottam Descent-el. Simán lehet órákig tolni.
Kedvenc szórakozásom az volt hogy egy-egy barátom fejére feltettem a sisakot és én vezettem a Descent űrhajóját a játékban (ami persze nem volt könnyű mert a monitoron mindkét képet láttam egyszerre) és mindenféle manőverekkel szédítettem az ismerősöket. Nagyon jó szórakozás volt!

Macropus Rufus 2016.01.26. 13:47:53

@FZ6R: én még az Ifabon próbáltam ki anno egy VF1 Headgeart, szintén a Descent-el.
Hatalmas élmény volt. :)
süti beállítások módosítása